اندروید زبانی است که با استفاده از ان برنامه های گوپشی های موبایلی که با سیستم عامل اندروید کار می کنند نوشته می شود. این سیستم عامل را می توان در حال حاضر پر استفاده ترین سیسنم عامل گوشی های موبایل در سراسر دنیا دانست که از ان استفاده می وشد توسعه دهنده اصلی اندروید شرکت گوگل می باشد که بر روی گوشی هایی با این نرم افزار به صورت پیش فرض وجود دارد و می توان از ان استفاده کرد مثل وجود گوگل کروم بر روی ان ها!

 

اندروید به انگلیسی Android ، سیستم عاملی برای گوشی های هوشمند و تبلت هاست. اکثر برندهای تولید کننده گوشی های هوشمند از سیستم عامل اندروید بهره می گیرند. هسته اصلی سیستم عامل تکامل یافته اندروید از سیستم عامل لینوکس گرفته شده است. در واقع می توان اندورید را برگرفته از لینوکس دانست گرچه تفاوت های بسیاری وجود دارد اما مهم این است که ساختار اندروید بر اساس لینوکس است. جالب است بدانید که درصد گوشی های استفاده کننده از اندروید بسیار بالاست و در رتبه نخست قرار دارد. معمولا روال کار به این شکل است که شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند که قصد استفاده از سیستم عامل اندروید در گوشی های مورد تولید خود دارند مبلغی را به گوگل جهت برخورداری از استفاده قانونی از این سیستم عامل پرداخت می کنند. زبان برنامه نویسی اندروید بر پایه Java , C , C++ L می باشد.

در زمینه‌ی انتخاب نسخه‌های مختلف اندروید، سلیقه و اولویت‌های شخصی نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ اما شایان ذکر است که اندروید خالص معمولا به‌عنوان سریع‌ترین نسخه‌ی اندروید در نظر گرفته می‌شود. این ویژگی نسخه‌ی خالص اندروید، به سبکی آن برمی‌گردد که باعث می‌شود این سیستم‌عامل با بهره‌گیری از منابع بیشتر، وظایف موردنظر خود را با سرعت بیشتری انجام دهد.

تمام برنامه ها براي آندرويد يکي اند. آندرويد فرقي ميان يک برنامه third-party و توابع هسته سيستم عامل در اجرا نمي گذارد و هر دو مي توانند دسترسي مساوي به قابليت هاي گوشي داشته باشند. گوشي هايي که سيستم عامل آندرويد را خواهند داشت به کاربرشان اجازه مي دهند تا از تمام قابليت هاي يک گوشي هوشمند بهره ببرند. کاربران اين گوشي ها به معناي واقعي مي توانند دستگاه خود را بر اساس سليقه ي خود تغيير دهند و محيط سيستم عامل گوشي خود را سفارشي و شخصي سازي کنند. حتي کاربران مي توانند براي گوشي تعيين کنند که عکس هايشان با چه برنامه اي باز شود.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص واژه اندروید تلفظ آن است که گاهی به اشتباه آندروید خوانده می شود در صورتی که در هر دو گویش انگلیسی و امریکایی تلفظ/ˈæn.drɔɪd/  صحیح است.

در ماه ژوئیه سال 2005 گوگل شرکت اندروید در پالو آلتوی کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی روبین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید اپلیکیشن و برنامه‌های کاربردی برای موبایل فعالیت می‌کرد. اندی روبین مدیر ارشد اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد.

اندروید در طول 8 سال گذشته ، مراحل رشد متعددی را پشت سر گذاشته است، این سیستم عامل محبوب و دوست داشتنی در دنیای فناوری، روندی پرسرعت داشته و در تکوین و تکامل فناوری ، هیچ سیستم عاملی چنین روند سریعی  را تجربه نکرده است . اندروید در طول سه سال اخیر ، نه  « 9 » نسخه ی مهم را عرضه کرده است ؛ در سال 2005 ، اندروید توسط گوگل خریداری شد،در آن زمان اندروید تنها شرکت کوچکی بود که مدیریت نرم افزار تلفن های همراه از جمله وظایفش بود ، در سال 2007 گوگل اعلام کرد سیستم عاملی متن باز برای تلفنهای همراه تولید خواهد کرد و سرانجام در سال 2008 اولین نسخه اندروید که نام ان نسخه یک بود و نام های خوشمزه به ان داده نشده بود عرضه و رونمایی شد.

گوشی های اندروید بسیار انعطاف پذیرند .زیرا اگر بخواهید گوشی با سیستم عامل اندروید بخرید طیف گسترده ای از انتخابات از جمله سامسونگ و اچ تی سی و ال جی با منوهای مختلف را دارید ،در حالی گوشی با سیستم عامل ios فقط iphone می تواند باشد .